Till startsidan

Historik

Intresset för lastbilar började när far köpte sin första grusbil i slutet av
70-talet.

Jag åkte gärna med honom så mycket jag kunde. Här är jag åtta år framför Forden, en transcontinental från -78.

Förr fick man välja vilken färg som helst, så blå och röd blev fars färger.

Ett gammalt almanacksfoto från Bilfrakt Bjuv. Då var jag bara en liten påg som sprang där på gården.

Även F7:an far fick hösten 84 var blå och röd, men då gjorde han en blixt på sidan som även vi har idag på våra bilar.

Sen gick Bilfrakt Bjuv, Åstorp lastbilcentral och Orderkontoret i Helsingborg ihop och blev NS frakt.

Fars sista bil blev en Volvo F12 från -88. Den hade han tills han sålde sitt åkeri hösten -97.

När jag slutade skolan jobbade jag som reparatör på Scania i Helsingborg, men så fort man var ledig så hjälpte jag Palmkvist åkeri i Bjuv.

Även min bror Bengt har åkeri. Här var jag i Eskilstuna och lastade virke. Idag har han spannmålsbil och kör för GDL.

Innan jag startade eget så jobbade jag hos "Raggen" i Ekeby. Då körde jag gullfiber i småland och även norrland. Husen på släpen är hämtade i Järpen ovanför Östersund.

Sen kom dagen den 1:e april -96. Då åkte jag till Helsingborg och hämtade min egen lastbil som var en kranbil på NS frakt.

Man tvättade så ofta man kunde. Det var ju noga att det skulle se fräscht ut.

Den 18:e juni -99 hämtade jag ut min första nya lastbil. Då kom Volvo med FM modellen och då fortsatte jag med blixten på sidan sedan far hade sålt sitt åkeri.

Oktober -06 blev vi två på åkeriet. Stefan började köra min gamla bil medan jag tog den nya. Vår största kund är Infranord AB i Helsingborg och då är det bäst att vara två för att hålla bra service.

Mars -09 fick även Stefan en ny bil då det blev miljözon i Helsingborg.

Genom GDL Transport AB i Helsingborg som vi har transportöravtal med är vi isocertifierade på både kvalitet och miljö GDLs hemsida